MOJA nieMOC

Program rozwoju

ODPORNOŚCI PSYCHICZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY

Założenia programu rozwoju odporności psychicznej dzieci i młodzieży MOJA nieMOC

Początki powstania programu

Program został stworzony jako odpowiedź na wyniki Badania odporności psychicznej dzieci I młodzieży przeprowadzonego w 2022 roku na grupie 270 dzieci mieszkających w Województwie Śląskim.

 

Fundator programu

Projekt jest finansowany w ramach Programu „Fundusz pomocowy dla organizacji pozarządowych oraz inicjatyw obywatelskich 2022-23”, utworzonego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji.

Wyniki pilotażowego badania odporności psychicznej dzieci i młodzieży

Jest źle ...

Jest źle – o tym mówią wszystkie możliwe dostępne badania stanu psychicznego polskich dzieci i młodzieży. Ostatnie badania CEBOS, wyraźnie wskazują na tendencję pogłębiania się stanów depresyjnych i lękowych, a także trudności  z budowaniem i utrzymywaniem relacji społecznych. 

... dlatego szukamy rozwiązań

Szukając sposobu na skuteczne wspieranie dzieci i młodzieży, który pozwoli na ograniczenie obecnego stanu, ale też stanie się  swoistym czynnikiem ochronnym oraz narzędziem radzenia sobie z przeciwnościami losu zespół Fundacji zainteresował się pojęciem odporności psychicznej.

Czym jest odporność psychiczna

Odporność psychiczna jest zbiorem właściwości osobowościowych oraz umiejętności i kompetencji wspomagających radzenie siebie ze stresem, traumą, problemami życiowymi oraz przeciwnościami losu.

W czym pomaga, dlaczego ją rozwijamy?

Dzieci i młodzież z wysokim poziomem odporności (prężności) psychicznej ujawniają niższy poziom objawów depresji, mniejszą skłonność do zachowań problemowych, rzadziej sięgają po środki psychoaktywne, są pomocne i skłonne do współpracy, a także charakteryzuje je wysokie poczucie własnej wartości nawet w sytuacjach doświadczenia negatywnych doświadczeń życiowych.

WYNIKI
BADAŃ PILOTAŻOWYCH

Wyniki badań pilotażowych poziomu odporności psychicznej są spójne w wynikami ogólnopolskimi.
NISKI POZIOM PREŻNOŚCI dotyczy 42 % dzieciaków, jeżeli połączymy to z poczuciem obniżonego nastroju u 31 % dzieci oraz trudnością dla 27% jaką stanowi mówienie o swoich potrzebach i uczuciach z dużym prawdopodobieństwem możemy spodziewać się pogłębiania obecnego kryzysu. 

KONTYNUACJA BADAŃ

Badania odporności są częścią zainteresowań powołanego przez Fundację Centrum Motywacyjno– Profilaktycznego. Dowiedz się, jak zgłosić szkołę do badania. 

PROGRAM ROZWOJU
ODPORNOSĆI PSYCHICZNEJ

Badania prężności zostały zestawione z wywiadami z młodzieżą, podczas których wyznaczyliśmy dwa podstawowe zakresy, wspierające rozwój odporności psychicznej. 

Program rozwoju został wyposażony w dwa skrypty szkoleniowe zawierające szczegółowe instrukcje trenerskie umożliwiające przeprowadzenie warsztatów w dowolnej grupie dzieci i młodzieży w wieku 12-18 lat z zakresu rozwoju odporności psychicznej oraz skrypt dodatkowy skierowany do trenerów pracujących z wybraną grupą po raz pierwszy.

Przygotowane skrypty MOC SAMOOAKCJETACJI oraz MOC AKCJEPTACJI  wspierają proces kształtowania pozytywnego obrazu własnej osoby, który bezpośrednio wpływa na czynnik składające się na odporność psychiczną: optymistyczne nastawienie oraz energię, a także dzięki treściom o charakterze antymarginalizacyjnym  kompetencje osobiste,  tolerancję negatywnego afektu jak również poczucie humoru i otwartość na nowe doświadczenia.

Warsztat
MOC samoakceptacji

Warsztat
MOC akceptacji

Publikacja jest dostępna na licencji Creative Common. Uznanie autorstwa 4.0 Polska. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów Fundacji Pomocy Dzieciom ULICA oraz Fundacji Edukacja dla Demokracji. Zezwala się na dowolne wykorzystanie treści – pod warunkiem zachowanie niemniejszej informacji licencyjnej i wskazania autorów jako właścicieli praw do tekstu. Treść licencji jest dostępna na stornie https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl

Fundator

Projekt jest finansowany w ramach Programu „Fundusz pomocowy dla organizacji pozarządowych oraz inicjatyw obywatelskich 2022-23”, utworzonego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji.